Çocuk işçilik engellenmiyor

07 Oca 2014

Özgür Gündem’de yer alan habere gore, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın rakamlarına göre 6-14 yaş arasındaki 292 bin çocuk ‘ekmek peşinde’ olduğu için okula gidemiyor. Yasalara aykırı olmasına rağmen çalıştırılan yüzbinlerce çocuk, çeşitli kaza ve şiddet faktörüne karşı da korumasız.

300 bin çocuk işçi var Bakanlığın geçen yılın sonunda hazırladığı “Ulusal Çocuk Hakları Strateji Belgesi ve Eylem Planı”nda, 6-17 yaş arasındaki 15 milyon 247 bin çocuktan 893 bini “ekmeğinin peşinde”. 6-14 yaş arasındaki çocukların ise çalıştırılması yasalara aykırı. Ama 292 bin çocuk çalışıyor. Çocukların çalışması “okumalarına da engel”. Söz konusu 292 bin çocuğun yüzde 20’si zorunlu eğitime devam etmiyor. Lise çağı da farklı bir görüntü sunmuyor. Bakanlığın raporunda 15-17 yaş grubundaki çocukların yüzde 66’sı çalışıyor ve onlar da liseye gitmiyor. Raporda çocuk işçilik üzerine dikkat çekici ayrıntılar da var.

Anneleri, babaları, abileri, ablaları gibi onlar da kayıt dışı Çocuk işçilerin ancak yarısı kayıt altında. Tarım sektöründe çalışıyorlar. Diğerleri ise aile işçiliği yapıyorlar. Herhangi bir kayıtları yok ve ücret almıyorlar. Kayıt dışı olmaları da takibi zorlaştırıyor. Tabii ki tahmin edileceği gibi hükümetin bu konuyu çözmeye dönük bir eylem programı da yok. Ama yine de “Çocuk İşçiliği İzleme Sistemi” kurularak yerel izleme birimlerinin oluşturulması gerektiğine dikkat çekiliyor.

4+4+4 yasasını çıkaran hükümet mi bu sorunu çözecek AKP hükümeti bırakalım çocuk işçilikle mücadele etmeyi, çıkarttığı 4+4+4 yasası ile eğitim sisteminin ilk dört yılından sonra okula gitmeyi zorunlu olmaktan çıkararak meseleyi daha da içinden çıkılmaz bir hâle soktu. Çocuk işçilerin, çocuk gelinlerin sayısında artışa yol açacak düzenlemeler yapan bir hükümetin çocuklarımızı böyle bir cendereden çıkartabilmesi mümkün değil. Aksine çocukların üzerindeki cenedereyi daha da sıkması muhtemel. AKP’nin gericilik politikalarının ilk elden mağduru çocuklar, gençler ve kadınlar oluyor.

paylaş