Yargıtay’dan emsal mobbing kararı

17 Mar 2014

“Memuru şehir şehir dolaştırmak mobbingdir!”

Yargıtay emsal niteliğinde bir karara imza atarak memurların sürekli yer değiştirmesini “mobbing” olarak yorumladı.

Bir kamu bankasında görevli A.H.B. kısa süre içersinde tam 4 şehir ve 30 kez yer değiştirdi. Kamu bankasında 14 yıldır avukat olarak çalışan A.H.B., dava açarak uygulamanın mobbing olduğunu belirtti.

Açılan davada İstanbul İş Mahkemesi, görev değişikliklerinin mobbing olmadığını, bu şekilde kabul edilse bile "Borçlar Kanunu" çerçevesinde tazminat talep edilmesine imkân verecek uygulama kabul edilemeyeceğini savundu. Mahkemenin kararında direnmesi üzerine, Yargıtay’a temyiz davası açıldı.

Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’na taşına taşınan davada, kurul “Kısa sürede sık görev değişikliğinin ‘psikolojik taciz’ olduğunu, kişinin istifa ya da emekliliğe zorlanarak işyerinden ayrılmasının amaçlandığını" belirtti.

İşte emsal karar “İşveren, hizmet ilişkisinde işçinin kişiliğini korumak ve saygı göstermek ve işyerinde dürüstlük ilkelerine uygun bir düzeni sağlamakla, özellikle işçilerin psikolojik ve cinsel tacize uğramamaları ve bu tür tacizlere uğramış olanların daha fazla zarar görmemeleri için gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Davacının 9 ay boyunca ve 30 kez yer değiştirmek suretiyle görevlendirildiği anlaşılmaktadır. Bu durum, psikolojik taciz mahiyetinde olup, bu yolla davacı avukatın istifa ya da emekliliği tercih etmesi sağlanarak, işyerinden ayrılması amaçlanmaktadır. Psikolojik taciz olgusunun gerçekleştiğinin kabulüyla manevi tazminata hükmedilmesi gerekir. Davacının yer değiştirmelere bağlı ulaşım, iletişim, konaklama ve yemek giderleri adı altında talep ettiği maddi tazminat yönünden de bir karar verilmelidir.”

Yargıtay’ın bu yorumu ile devlet memurlarının sıkça yer değiştirmeleri zora girecek.

paylaş