
Türkiye yasaklarda sınır tanımıyor. Demokratik hukukun bir gereği olan ve Anayasa’nın tanıdığı yurttaşların örgütlenme ve bir araya gelme hakları hükümet tarafından yayınlanan kararnamelerle bir bir yok sayılıyor.
Dernek isimlerinde “Platform”, “Konsey”, “Merkez”, “Akademi” gibi kelimelerin kullanımına yasak getiren resmi yazının 29 Temmuz 2013 tarihinde İçişleri Bakanlığı tarafından hazırlanıp tüm illere gönderildiği öğrenildi.
Konu, İl Dernekler Müdürlüğü’ne dernek kurmak isteyenlerin yaptığı başvurularda hangi isimleri kullanamayacakları uyarısıyla açığa çıktı. İstanbul İl Dernekler Müdürlüğü’ne konuyla ilgili yapılan başvuruları Valilik yazılı olarak açıkladı.
"Zamanlaması manidar" Valilik açıklamasında yasağın Mayıs-Haziran 2013 Büyük Halk Direnişi'nin hemen sonrasında getirilmesi dikkat çekti. Açıklamada, “5253 Sayılı Dernekler Kanunu’nun 4. maddesi (a) bendinde derneğin adı ve merkezinin tüzüğünde belirtilmesinin zorunlu olduğu düzenlenmiştir. Uygulama yeni olmayıp, Dernekler Dairesi Başkanlığı’nın 29.07.2013 tarihli yazıları ile dernek isimlerinin dernek tüzel kişiliği dışında farklı hukuki kişileri çağrıştıracak ve derneğin ismine amacını aşan anlamlar yüklenmesine sebep olacak (akademi, enstitü, oda, kurum, platform, konsey…v.b.) kelimelerin kullanılmaması öngörülmüştür. Bu kapsamda kanunlarla kurulması öngörülen çeşitli tüzel kişiliklerin hukuki statüleri ile dernek tüzel kişiliğinin hukuki statüsünün birbirine karışmaması, toplumda bu şekilde oluşmuş veya oluşacak olan anlam ve algı karmaşasının önüne geçilmesi amaçlanmaktadır” ifadeleri kullanıldı.
Halk direnişi sırasında Taksim Dayanışması Platformu direnişin temel güçlerinden biri olarak öne çıkmıştı.
