
Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’ın açıkladığı Yeni Ekonomi Programı'nın ardından Bireysel Emeklilik Sistemi kesintileri zorunlu olacağı iddia edildi.
Hürriyet yazarı Noyan Doğan'ın bugün (24 Eylül) yayımlanan "YEP’te otomatik BES zorunlu oluyor" başlıklı yazısında, "Otomatik BES uygulaması zorunlu hale getirilecek. İster kamu olsun, ister özel sektör, 45 yaş altı tüm çalışanların işverenleri tarafından BES’e dahil edilmesini sağlayan otomatik katılım uygulaması, 2017 başında başlamıştı. İki sene içinde 12 milyona yakın çalışan sisteme giriş yaptı, bunların yüzde 60’a yakını sistemden çıktı; 5 milyon çalışan ise kalarak, tasarruf etmeye başladı. Çıkışların bu kadar fazla oluşu ise ekonomi yönetimini memnun etmedi.
İşte, Yeni Ekonomi Programı’nda yer alan otomatik BES’in yeniden yapılandırılarak daha sürdürülebilir hale getirilecek olmasından kasıt, uygulamanın zorunlu hale getirilmesi. Malum, otomatik katılım, zorunlu bir sistem değil; isteyen dilediği zaman sistemden ayrılabiliyor. Yeni düzenleme ile çalışanlar sistemden ayrılamayacak. Ne kadar süreyle? Öğrendiğime göre üç yıl süreyle. Daha açık bir anlatımla, çalışanlar, işverenleri tarafından sisteme dahil edilecek ve üç yıl boyunca da sistemden çıkamayacak; her ay maaşlarından belli bir miktar kesilip, tasarruf için emeklilik şirketlerine gönderilecek." ifadelerini kullandı.
Zorunlu Emeklilik (BES) sistemine girişi 45 yaş altı tüm çalışanlar için otomatik hale getirilmişti. Ancak, cayma hakkı bulunduğundan sistemden çıkan çalışan sayısı yüzde 60'ları buldu. Yeni adımlarla sistemden çıkış zorlaştırılmaya çalışılıyor. Zorunlu Emeklilik fonunda Temmuz 2018 itibarı ile 2,9 milyar lira birikti. BES'in son adımı olan 10 ile 49 arasında olan işyerleri de otomatik katılım ile birlikte zorunlu emekli sayısı 11 milyonuı buldu.
