Gezi Direnişi destekçilerine koşma yasağı

18 Kas 2013

17 Kasım Pazar günü (dün) Vodafone İstanbul adıyla 35. kez koşulacak maratonda, kayıtların üç ay önce sona ermesiyle devreye, her yıl olduğu gibi "geç kayıt" sistemi girdi. Bu sistemde katılımcı, maratonun resmî Sosyal Sorumluluk Partneri tarafından desteklenen Sivil Toplum Kurumları STK'lara en az 30 lira bağış yaparak yarışa girme hakkı veriliyor.

Geçen yıllarda bu yolla bağış alabilen Arama Kurtarma Derneği AKUT, Buğday Ekolojik Yaşam Derneği, Toplum Gönüllüleri Vakfı TOG ve Anne Çocuk Eğitim Vakfı AÇEV gibi kurumlar bu yılki listede bulunmuyor. Buna karşılık önceki yıllarda yer almayan Türkiye Beyaz Ay Derneği, İnsan ve Medeniyet Vakfı, Beşir Sosyal Yardımlaşma Derneği, Yeşilay, İnsan Vakfı gibi kuruluşlar yeni listede bulunuyor.

“Gezi'ye destek verdiniz” Adını vermek istemeyen bir AKUT gönüllüsü, Spor A.Ş.'nin, "AKUT logosunun etkinlik tişörtlerinde yer almamasını" istediğini belirtiyor.

Gönüllü, gerekçe olarak kendilerine "AKUT tişörtü giyen gönüllülerin, Gezi direnişine destek vermiş olduğunun" söylendiğini dile getiriyor.

AKUT Başkanı Nasuh Mahruki, AKUT'un Mayıs-Haziran Büyük Halk Direnişi'ne destek vermediğini vurguluyor: "AKUT Gezi eylemlerinde asla taraf olmadı. Direnişe değil, ağır polis müdahalesine rağmen devletin sağlık birimlerinin var olmadığı bir süreçte yaralananlara destek verdik. Üstelik yardım ettiklerimiz arasında polisler de vardı."

Mahruki, "operasyonel" AKUT tişörtünü sadece yardım çalışmaları sırasında giyebildiklerinin de altını çiziyor.

Aralarında maratonun sosyal sorumluluk eski partneri Adım Adım üyelerinin de bulunduğu sporcular, işgal sırasında Gezi Parkı'nda "Bakarsan bağ, bakmazsan AVM olur" ismi altında sabah idmanları düzenlemişler, bunları sosyal medyada paylaşmışlar ancak kurum ismi kullanmamışlardı.

Adım Adım üyeleri ise Spor A.Ş. ile beş yıl boyunca uyumlu bir birliktelik gösterdiklerini, ancak Gezi olaylarından sonra dolaylı yollardan, Spor A.Ş.'nin artık kendileriyle çalışmak istemediğini duyduklarını belirtiyor.

“Vodafone sizi istemiyor” Adım Adım kurucu üyesi Renay Onur, Spor A.Ş.'den randevu taleplerine uzun süre cevap alamadıklarını, ancak durumu, sponsor Vodafone ile 4 Eylül'de yaptıkları toplantıda fark ettiklerini söylüyor: "Vodafone yetkilileri bize hâlâ sosyal sorumluluk ortağı olup olmadığımızı sordular. 'Evet' cevabı verdiğimizde şaşırdılar. Bunun üzerine görüşme talebimizi Spor A.Ş.'ye tekrar ilettik."

Renay Onur, Spor A.Ş.'nin Adım Adım ile çalışmama kararını 6 Eylül'deki toplantıda dile getirdiğini ve karara gerekçe olarak Vodafone ile yapılan anlaşmayı gösterdiğini söylüyor: Onur, Spor A.Ş.'nin "Sponsorluk anlaşması imzaladığımız Vodafone, sosyal sorumluluk projelerini kendisi yapmak istiyor. Bu nedenle Adım Adım'la çalışmayacağız" cevabı verdiğini söylüyor.

Vodafone Türkiye: Karar Spor A.Ş.'nin tasarrufunda Maratona ismini de veren Vodafone Türkiye bu iddiayı doğrulamıyor.

Kurum, BBC Türkçe'nin sorularına yazılı yanıtında, İstanbul Maratonu'nun isim sponsoru olduğunu, bağış toplayacak kuruluşların seçimi konusunda karar sürecinde bulunmadığını ve bunun Spor A.Ş. tasarrufunda olduğunu belirtiyor.

Şirket, akıllı telefonlar için geliştirilen bir uygulama ile 50'ye yakın sivil toplum kuruluşuna bağış yapma olanağı sunduklarını belirtiyor.

Bu kuruluşlar arasında Damlaya Damlaya'nın geç bağış listesinde bulunmayan AKUT ve AÇEV gibi STK'lar da var.

paylaş