
Başbakan Davutoğlu, "1 Kasım tarihinden önce kamuda asıl ve yardımcı işlerde çalışan personelimizi kamuya alıyoruz. Dışarıda tek bir taşeron işçi kalmayacak. Emeklilik hakkını elde etmemiş olanları da kamuya alacağız" dedi.
Başbakanın bu açıklaması kamuda çalışan taşeron işçiler arasında sevinç yaratmışken, ayrıntılı açıklama Maliye Bakanı Ağbal tarafından katıldığı bir televizyon programında yapıldı.
Maliye Bakanı Ağbal; “Bu kişiler özel sözleşmeli personel olacak. 3 yıl da bir sözleşme yenilenecek. Kadroya alındıktan üç yıl sonra sözleşmeler yenilenecek. Kamuda farklı statüler var. Memur statüsü var, işçi statüsü var. Yani bu yeni bir statü. Bu kişileri memur kadrosundan almıyoruz. Bu kişileri özel sözleşmeli personel olarak kadroya alacağız. Ama kamuda çalışan, kamu bünyesinde çalışan, yeni statüde çalışacaklar” dedi. Ağbal, belediye şirketlerinde çalışanların bu kapsama alınmadığını da sözlerine ekledi.
Kadro değil, yine geçici çalışma
Hükümetin yetkililerinin adeta birbirini yalanlayan bu farklı açıklamaları, AKP hükümetinin konuyu şova çevirmeye çalıştığı, düzenleme ile kamuda çalışan taşeron işçilerine hiçbir değişiklik getirmeyeceğini ortaya çıktı.
Maliye Bakanı Ağbal, kamuda halen çalışmakta olan 720 bin taşeron işçinin bulunduğunu, düzenlemenin “özel sözleşmeli personel” olarak üçer yıllık sözleşmeler şeklinde olacağını belirtti. Ağbal, kamuda, memur, işçi statülerinin bulunduğunu, bu düzenleme ile yeni bir statünün geleceğini de sözlerine ekledi.
Düzenleme nasıl olacak
- 'Özel sözleşmeli' olarak çalıştırılacak personelin 12 ay boyunca görev yapıyor olması şartı aranacak. 3 ve 6 ay gibi geçici hizmetler kapsamında çalıştırılan personel kanun kapsamına girmeyecek. Bu nedenle çok sayıda taşeron işçi, taşeron işçi olarak çalışmaya devam etmek zorunda kalacak.
- Taşeron işçiler sınavı geçerek ve gerekli şartları taşıdıklarını göstererek “özel sözleşmeli personel” olarak çalışmaya başladıkları takdirde geçmişe dönük hak talebinde bulunamayacaklar.
- ‘Özel sözleşmeli personel’ olarak çalıştırılacak kişiler mali hakları bakımından 4/B kapsamındaki sözleşmeli personel gibi memurların toplu sözleşme düzenine tabi olacaklar. Sadece emeklilik sisteminde 4/A kapsamındaki personel gibi değerlendirilecekler.
- Kamuda tam zamanlı hizmet veren taşeron işçi, düzenlemeden yararlanacak, kısmi zamanlı çalışanlar ise bu haktan faydalanamayacak.
Değişen bir şey yok
AKP hükümeti yetkililerinin çelişkili açıklamaları sonucu ortaya çıkan düzenleme, kamuda çalışan taşeron işçilere işgüvencesi sağlamayacağı gibi maaş ve diğer gelirlerde de bir değişiklik yaratmayacak.
Müjde diyerek kamuoyunu yanıltan açıklamalar, hükümetin kiralık işçilik planları ile birlikte ele alındığında, kamuda çalışan taşeron işçileri yine işsizlik ve güvencesizlik bekliyor.
