
Yargıtay 7. Hukuk Dairesi, ücreti verilmiş olsa bile 270 saatten fazla çalışmış olan işçiye, iş sözleşmesini tek taraflı sonlandırdığında kıdem tazminatının ödenmesi gerektiğine hükmetti.
Konya 1. İş Mahkemesi'nde görülen davada, 12 yıldır aynı fabrikada makine bakım ustası olarak çalışan işçi, 650 saate kadar çalıştırıldığını savunarak iş sözleşmesini tek taraflı fesh etti. Patronun kıdem tazminatını ödememesi üzerine mahkemeye başvuran işçi, fazla mesailerinin ödenmesine rağmen, 270 saatten fazla çalıştırılmasının yasal olmadığını, bu nedenle iş sözleşmesinin tek taraflı fesh hakkına sahip olduğunu ve kıdem tazminatını hak ettiğini savundu.
Konya 1. İş Mahkemesi, verdiği kararda, “Fazla çalışmaların ücretinin ödendiği için işçinin bu durumdan kaçınamayacağı ifade edilen kararda, fazla çalışmaya karşı çıkmayan davacının yazılı muvafakatı olmadığı gerekçesiyle iş sözleşmesinin feshinin haklı nedene dayanmadığı bildirildi. Mahkeme, iş akdini haksız feshettiği gerekçesiyle davacının kıdem tazminatı hakkı kazanamayacağına” hükmetti.
Fazla çalışma işçinin iznine bağlı
Yerel mahkemenin kararını bozan Yargıtay 7. Hukuk Dairesi, “Yasada fazla çalışma süresinin yılda 270 saatten fazla olamayacağı, İş Kanunu'na ilişkin fazla çalışma ve fazla sürelerle çalışma yaptırmak için işçinin yazılı onayının gerektiği, bu onayın her yıl başında işçilerden yazılı olarak alınması gerektiği bildirilmiştir. Somut olayda davacının her yıl için fazla çalışma yapmaya muvafakat ettiğine ilişkin verdiği bir belge bulunmamaktadır. Davacının fazla çalışmaya kaldığı ve ücretini de aldığı gerekçesiyle kıdem tazminatı talebinin reddi hatalıdır" kararını verdi.
Emsal olacak
İşçini avukatı Önder Özer dava sonucu üzerine şu açıklamayı yaptı; "Yargıtay, 'Ücret alınmış olsa dahi 270 saati aşan çalışma insan sağlığına zararlı, işçi bundan kaçınabilir, iş sözleşmesini tek taraflı feshedebilir' dedi. Bu karar emsal olacak. 270 saatin üzerinde fazla çalışmalar, işçi lehine tek taraflı fesih sebebi olacak. Kıdem tazminatı alarak işten çıkmasını sağlayacaktır. Gerçekten 270 saatin üzerinde çalışma ülkemizin gelişmişlik düzeyi de düşünüldüğünde günde 18 saate varan çalışmalar demek. İnsanlar ne kadar parasını almış olsa da bu şekilde çalışmak istemiyor. İş sözleşmesi, kanunda belirtilenden daha fazla çalıştırıldığı gerekçesiyle haklı nedenle feshedilmiştir."
