Emekçiler, zorunlu BES'ten cayıyor: “Yüzde 54”

13 Mar 2017

AKP hükümetinin, Zorunlu Bireysel Emeklilik Sistemi’ne (BES) dahil ettiği emekçiler, sistemden cayma haklarını kullanıyorlar.

Hürriyet yazarlarından Noyan DOĞAN, zorunlu BES'in son durumunu kalem aldığı yazısında, sistemin uygulamaya başlandığı 1 Ocak itibarı ile cayma hakkını kullanan emekçilerin yüzde 54 oranını bulduğunu yazdı.

Noyan Doğan'a göre: “Bireysel Emeklilik Sistemi’ne (BES) dahil edilen 45 yaş altı tüm çalışanların sisteme girmesine imkan tanıyan otomatik katılım uygulaması 1 Ocak’ta, 1.000 ve üzeri çalışanı olan işletmelerden başladı. Şubat ortasında da bu işletmelerde, 45 yaş altı çalışanların hepsi işverenleri tarafından otomatik BES’e dahil edildi. 1 milyon 811 bin çalışan girdi ve 1 Mart itibariyle bu kişilerin yüzde 54’ü, yani 974 bin 862’si cayma hakkını kullanarak sistemden çıktı. Şu bir gerçek ki, yüzde 54’lük çıkış oranı, çok ciddi bir rakam.”

 

Yazıdan notlar:

Girenlerin yüzde 9’u ise, yani 162 bini, asgari ücretle çalışanlar.

BES’e dahil olanların yaşlarına bakıldığında ise yüzde 48’i, 25-34 yaş arasındaki kişilerden oluşuyor.

35-44 yaş arası kişilerin sayısı ise 616 bin 874 ki, bu da girenlerin yüzde 34’ünü oluşturuyor.

Sistemden 974 bin 862’si, cayma hakkını kullanarak, ayrılmış. Bunların 299 bine yakınının zaten mevcutta BES’i bulunuyor. Yani, cayanların yüzde 31’i önceden bireysel emekliliğe girmiş ve tasarruf ediyor ki, çıkış nedenleri de zaten bu.

Ancak 676 bine yakın kişi de hiçbir şekilde tasarruf etmediği halde sistemden ayrılmış. Cayanların büyük bir çoğunluğu, maaşlarından BES için aylık 200 lira ve üzeri kesinti yapılan kişiler. Yüksek maaş alanlar çıkmışlar ki, bu kesimde cayma oranı yüzde 72’lerde.

25-44 yaş arası olanların yüzde 60’a yakını ayrılmış, 25 yaş altı olanların çoğunluğu da çıkmamış.

paylaş