
İş cinayetleri, OHAL sürecindeki iki yılda yüzde 14 artış gösterdi, 3 bin 960 işçi yaşamını yitirdi.
İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği (İSİG) Meclisi son iki yılın iş cinayetleri raporunu açıkladı.
İSİG: 21 Temmuz 2016 tarihinde OHAL ilan edildi. Başbakan Binali Yıldırım OHAL ilanı sonrası “Devlet millete değil, kendisine olağanüstü hâl ilan etmiştir” demişti ve çeşitli konuşmalarında bu sözleri hem kendisi hem de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan başta olmak üzere devletin diğer yetkilileri de dile getirmişti. Ancak 21 Temmuz 2016 – 18 Temmuz 2018 arasında süren OHAL dönemine baktığımızda işçiler açısından bu sözlerin tam tersi gelişmelerin yaşandığını görüyoruz.
Rapora göre:
İşkolları açısından; Özellikle sanayide artış gösterdi. İşçi ölümleri metalde yüzde 100; enerjide yüzde 20; madencilik, tekstil, kimya, ağaç/kâğıt, çimento/toprak ve taşımacılıkta yüzde 10 arttı. Diğer yandan hizmet sektöründe ise konaklamada iş cinayetleri yüzde 50 arttı.
Nedenlerine göre: Dikkat çekici artışlar söz konusu. Yüksekten düşme, kalp krizi, şiddet nedenli işçi ölümleri yüzde 20; ezilme/göçük ve elektrik çarpması nedenli işçi ölümleri ise yüzde 15 arttı.
Yaş grubu/cinsiyete göre: Artışın tamamını 28-50 yaş arası/erkek işçiler oluşturdu.
Göçmen/mülteci işçileri: yüzde 40’lık bir artış yaşandı.
Şehirlere göre: İstanbul, Tekirdağ, Kocaeli, Sakarya, Zonguldak, Kastamonu, Çorum, Eskişehir, Ankara, Manisa, Denizli, Aydın, Gaziantep, Kahramanmaraş, Diyarbakır, Elazığ... önemli oranda artış söz konusu.
Raporda, iş cinayetleri sonrası adaletsizlik ve cezasızlığın sürdüğü ifade edilerek, "Davalarda asıl sorumlular mahkemeye çıkartılamadığı gibi tali sorumlular kısa süreli hapis cezalarına çarptırıldı, bu cezalar para cezasına çevrildi ve 24 ay taksitlendirildi" denildi.
Öte yandan hükümetin iş güvenliği politikalarının da eleştirildiği raporda; Eski Çalışma Bakanı Mehmet Müezzinoğlu'nun katılımıyla 3. Havalimanı’nda 13 Mayıs 2017'de düzenlenen İş Sağlığı ve Güvenliği Hedef Sıfır Deklarasyon' imza töreni hatırlatılarak, kampanyanın sürdüğü 4 ayda 167'si inşaat işçisi olmak üzere en az 753 işçinin yaşamını yitirdiği kaydedildi.
Hükümetin, çocuk işçilikle mücadele yılı ilan ettiği 2018'de, bu yılın haziran ayına kadar 23 işyerine çocuk işçi çalıştırdığı için 39 bin 343 TL idari para cezası verildiği ortaya çıktı.
