İşsizlik Fonu, işsize değil işverene yarıyor

26 Ara 2019

İŞKUR’un rakamlarına göre toplam büyüklüğü 131 milyar 120 milyon liraya çıkan İşsizlik Fonu işverenlere yaradı.

İşsizlik Fonu’ndan 2017 yılında 4.8 milyar lira işsizlere, 2.5 milyar TL işverene giderken, 2019 yılının 11 aylık döneminde işsize 9 milyar TL, işverene ise 14.7 milyar TL aktarıldı.

CHP Genel Başkan Yardımcısı Veli Ağbaba, her 10 işsizden yaklaşık 8'inin fondan yararlanamadığını, fondan işsizler değil işverenlerin yararlandığını söyledi. Ağbaba, bu yılın ilk 11 ayında İŞKUR'a kayıtlı 4 milyon 26 bin işsizden sadece 595 binine işsizlik ödeneği bağlandığını, 3.4 milyon işsizin ise kaderine terk edildiğini bildirdi.

 

İşverene destek fonu oldu

Emekçileri, işsiz kaldıkları dönemde desteklemek amacıyla kurulan İşsizlik Sigortası Fonu işvereni destekleme mekanizmasına dönüştü. AKP iktidarın sık sık yeni yasa değişiklikleri yaparak dilediği gibi kullandığı fondan işsizlere yapılan ödemeler, işverenlere aktarılan kaynağın neredeyse yarısına kadar düştü.

İŞKUR tarafından yayımlanan aylık İşsizlik Sigortası Fonu Bülteni'nde yer alan resmi verilere göre, hem iktidarın hem de işverenin yoğun kullanımına rağmen fonun toplam varlığı kasım ayı itibariyle 131 milyar 120 milyon liraya çıktı. Fon yönetimi, bu paranın 122 milyar 741 milyon lirasını Hazine'nin uzun vadeli borçlanma aracı olan tahvillere yatırırken, 8 milyar 378 milyon lirasını ise Ziraat Bankası'nın mevduat hesaplarında değerlendiriyor. İşsizlik Fonu, bu paralarına enflasyonun ve dövizdeki artışın çok altında faiz ödendiği için İŞKUR yönetimi artık bu paraların getiri kaybını bültenlerinde yayımlayamıyor.

 

Fondan sadece işçiler yararlansın

Ağbaba yaptığı açıklamada, "Fonun gelirlerinin arttırılması ancak ve ancak işçilerin bu haktan kesin olarak yararlanması ile anlamlı olacaktır. Bu nedenle, İşsizlik Sigorta Fonundan yararlanma hakkı olan son 3 yılda 600 gün sigorta şartının 180'e indirilmesi, kıdeme göre farklılaşan faydalanma sürelerinin de uzatılması, işverenlerin işçilere ödediği ücretlerin işsizlik sigortasından karşılanmaması ve sigorta fonunun yalnızca işsizlere ödenek olarak verilmesi gerekmektedir. İşsizlik Sigorta Fonu gelirlerinin arttırılması ancak ve ancak işçilerin bu haktan kesin olarak yararlanması ile anlamlı olacaktır. Bu durumda işsizlik sigorta fonundan yararlanma koşullarının işçiler lehine iyileştirilmesi gerekmektedir. Bu bakımdan; İşsizlik sigorta fonundan yararlanma hakkı olan son 3 yılda 600 gün sigorta şartının 180'e indirilmesi, kıdeme göre farklılaşan faydalanma sürelerinin de uzatılması işverenlerin işçilere ödediği ücretlerin işsizlik sigortasından karşılanmaması, Sigorta fonunun yalnızca işsizlere ödenek olarak verilmesi gerekmektedir. Sigorta fonunun diğer kurumlara ve işverenlere kaynak olarak aktarılmasının önüne geçilmesi gerekmektedir."

paylaş